wtorek, 3 listopada 2015

Wynalazki, które zmieniły świat


„Lenistwo bywa motywacją do działania, do wymyślania m.in. takich sprzętów, które oszczędzają czas i energię człowieka” – takimi słowami przywitał nas przewodnik w muzeum. Wspólnie, po dłuższej dyskusji wyjaśniliśmy,  czym różni się wynalazek od odkrycia.
Na przykładach muzealnych eksponatów  widzieliśmy,  jaką ewolucję przeszedł współczesny rower i samochód, a także telefon i komputer. Można było  zobaczyć przeobrażenia, jakie zaszły w gospodarstwie domowym na przykładach zabytkowych pralek..
Każdy mógł wykonać kilka doświadczeń i sprawdzić, jak na różne metale działają elektromagnesy, dlaczego koło samo podnosi się do góry, bawiliśmy się kołyską Newtona, a nawet produkowaliśmy prąd. Na zabawnych fotografiach utrwaliliśmy działanie dużego, sześciościennego kalejdoskopu. Zadziwiła wszystkich informacja, że każdy z nas nieustannie porusza się z prędkością 1550 km/h. – to niemożliwe, a jednak prawdziwe.
Szczególnie zainteresowały nas urządzenia mechaniczne, dzięki którym  dawno temu słuchano muzyki. Były to pozytywki i szafy grające. Dowiedzieliśmy  się w jaki sposób zapisywano dźwięki na metalowych płytach i jak te dźwięki można odtworzyć. Zajrzeliśmy do wnętrza  szafy grającej .
Dzisiejsza lekcja  była  również okazją do posłuchania  popularnych w minionych czasach melodii. Wysłuchaliśmy „Walca wiedeńskiego” i polki  „Tritsch – tratsch” Straussa.  Atrakcją spotkania było nagranie przez dzieci piosenki na własnej pocztówce dźwiękowej. Możemy ją odtworzyć wykorzystując gramofon.
 Po raz kolejny  przekonaliśmy się, że bawiąc się, można się wiele nauczyć.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz